Ποιο είδος γιόγκα μου ταιριάζει;

Στο μυαλό σας έχει «ωριμάσει» η ιδέα να ασχοληθείτε με τη γιόγκα, αλλά δεν ξέρετε ποιο είδος να επιλέξετε; Για να μη χαθείτε στα διάφορα «παρακλάδια» της, το πρώτο που θα πρέπει να απαντήσετε (στον εαυτό σας) είναι τι θέλετε να πετύχετε με τη γιόγκα.

Θέλετε κυρίως να γυμνάσετε το σώμα σας με απαιτητικές ασκήσεις ή να δώσετε έμφαση στην ικανοποίηση των πνευματικών σας αναζητήσεων; Επιζητάτε να ενισχύσετε την ευλυγισία ή να διώξετε το άγχος;

Αφού απαντήσετε σε αυτά ή σε άλλα παρεμφερή ερωτήματα, η επιλογή θα είναι εύκολη. Εμείς το μόνο που θα κάνουμε είναι να σας δείξουμε τις επιλογές που βρίσκονται στο «τραπέζι».

Βεβαίως, όποιο στυλ και αν επιλέξετε, θα πρέπει να ξέρετε η γιόγκα είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα που απευθύνεται τόσο στο σώμα όσο και στο πνεύμα. Επομένως, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε μήπως δεν έχετε κάνει την σωστή επιλογή.

 

Hatha yoga

Στα σανσκριτικά ο όρος «hatha» σημαίνει «ήλιος» («ha») και «φεγγάρι» («tha»), υποδηλώνοντας την ένωση των αντίθετων στοιχείων στο σύμπαν.

Η Hatha είναι το πιο δημοφιλές είδος γιόγκα στη Δύση. Στην πραγματικότητα, ο σανσκριτικός όρος hatha είναι ομπρέλα για όλες τις φυσικές ασκήσεις γιόγκα.

Χρησιμοποιεί σωματικές στάσεις (asanas), τεχνικές αναπνοής (pranayama) και διαλογισμό (dyana) για να δημιουργήσει ένα υγιές σώμα και ένα ήρεμο μυαλό. Επικεντρώνεται, κυρίως, στην αναπνοή και στη στάση του σώματος.

Κάθε άνθρωπος, ανεξαρτήτως ηλικίας και σωματότυπου, μπορεί να ακολουθήσει την Hatha yoga. Συνίσταται ιδίως για τους αρχάριους που θέλουν να μάθουν γρήγορα τα βασικά.

 

Iyengar yoga

Αυτό το είδος γιόγκα ιδρύθηκε από τον Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, γνωστότερο ως B.K.S. Iyengar, έναν από τους σημαντικότερους δάσκαλους γιόγκα στον κόσμο.

Η iyengar yoga δίνει έμφαση στην ευθυγράμμιση, σε λεπτομερείς και ακριβείς κινήσεις. Οι στάσεις κρατάνε πολύ ώρα, ενώ αρκετές γίνονται με βοηθήματα όπως καρέκλες, μαξιλαράκια, στρώματα, σχοινιά, κ.α.

Βοηθάει στην αντιμετώπιση μυοσκελετικών και αναπνευστικών προβλημάτων.

 

Kundalini yoga

Αυτό το στυλ γιόγκα έχει ως στόχο να απελευθερώσει την ενέργεια που είναι παγιδευμένη στη βάση της σπονδυλικής στήλης και μοιάζει με κουλουριασμένο φίδι.

Η εισαγωγή της στη Δύση έγινε από τον δάσκαλο Yogi Bhajan, ο οποίος ήρθε στις ΗΠΑ το 1968 και άρχισε να την διδάσκει.

Η kundalini περιέχει ασκήσεις αναπνοής, στάσεις φυσικής άσκησης και διαλογισμό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποσκοπεί σε μία πιο πνευματική εμπειρία. Για παράδειγμα, εκτός από στάσεις γιόγκα (asana) χρησιμοποιεί ιερούς ήχους που δημιουργούν δόνηση στο σώμα (mantras). Επίσης, δίνει έμφαση στην αναπνοή, η οποία είναι η γέφυρα που συνδέει το σώμα και το μυαλό.

Με αυτό το είδος γιόγκα απελευθερώνεται το γενετήσιο σύστημα, καθώς ξεμπλοκάρεται η εσωτερική ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής. Αρκετές φυσικές ασκήσεις εστιάζουν στον κορμό.

 

Ashtanga yoga

Στα Σανσκριτικά ashtanga είναι το «οκταπλό μονοπάτι» της γιόγκα. Κυριολεκτικά, η λέξη σημαίνει «οκτώ άκρα», από το ashta (οκτώ) και το anga (άκρο).

Η ashtanga είναι από τις πιο αερόβιες μορφές γιόγκα και απευθύνεται σε αυτούς που έχουν μια καλή φυσική κατάσταση. Οι σωματικές ασκήσεις της είναι απαιτητικές, και γι’ αυτό δεν είναι κατάλληλη για αρχάριους.

Δίνει έμφαση στην ευθυγράμμιση του σώματος και στο συγχρονισμό της αναπνοής με τις κινήσεις του σώματος, δημιουργώντας μια εσωτερική θερμότητα που καθαρίζει το σώμα.

 

Vinyasa yoga

Ο όρος «vinyasa» προέρχεται από τις σανσκριτικές λέξεις «nyasa» (τοποθετώ) και «vi» (με ιδιαίτερο τρόπο), που σημαίνει «τοποθετώ κάτι με έναν συγκεκριμένο τρόπο».

Η vinyasa yoga είναι μια δυναμική (λιγότερο στατική) μορφή γιόγκα, η οποία βασίζεται κυρίως στον συγχρονισμό των αναπνοών με τις κινήσεις.

Προκαλεί αρκετό ιδρώτα λόγω της προσπάθειας, κατά συνέπεια βοηθάει στην απώλεια βάρους.

 

Bikram yoga

Εάν σας αρέσει η σάουνα, τότε αυτό είναι το κατάλληλο είδος γιόγκα για εσάς.

Η bikram, γνωστή ως hot yoga, γίνεται σε δωμάτιο με θερμοκρασία 40 βαθμούς Κελσίου και 60% υγρασία.

Η φυσική δραστηριότητα σε θερμό και υγρό περιβάλλον προκαλεί πολύ ιδρώτα και μεγάλη απώλεια βάρους. Βοηθάει στην εξάλειψη των τοξίνων.

Λόγω της απώλειας υγρών αντενδείκνυται για άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Πριν εξασκηθείτε, θα πρέπει να έχετε ενυδατώσει τον οργανισμό σας με πολλά υγρά.

Yin yoga

Είναι ο πιο στατικός τύπος γιόγκα, καθώς κάθε άσκηση εκτελείται αργά και κρατάει περισσότερο χρόνο.

Η yin yoga δίνει έμφαση στην πνευματικότητα και στην ευλυγισία και όχι τόσο στην αύξηση της μυϊκής δύναμης.

Τα μαθήματα της είναι κατάλληλα για όλους και συνίστανται για αρχάριους. Μπορούν να βοηθήσουν όσους θέλουν να βελτιώσουν την ευλυγισία των γοφών της λεκάνης και της μέσης.

 

Restorative yoga

Πρόκειται για μια ήπια μορφή γιόγκα, που βοηθάει στην αποκατάσταση της ψυχικής και σωματική ισορροπίας.

Ο ασκούμενος μπορεί να μείνει για αρκετά λεπτά στην ίδια θέση, χρησιμοποιώντας μαξιλάρια, κουβέρτες, κ.λπ.

Βοηθάει ιδιαίτερα αυτούς που θέλουν να «καθαρίσουν» το μυαλό τους μετά από μια κουραστική μέρα και να διώξουν το στρες.

 

Prenatal yoga

Αυτό το είδος γιόγκα είναι ειδικά σχεδιασμένο για εγκύους. Οι ασκήσεις της είναι ήπιες για ευνόητους λόγους και βοηθούν τη μέλλουσα μητέρα να ενισχύσει τον πυρήνα και την πυελική ζώνη.

Η εστίαση στην αναπνοή προετοιμάζει την έγκυο για την γέννα, όπου οι αναπνοές παίζουν σημαντικό ρόλο.

Οι έγκυες βοηθούνται όχι μόνο σωματικά, αλλά και ψυχολογικά, καθώς αναπτύσσουν ισορροπία και εσωτερική ηρεμία.

 

Anusara yoga

Η anusara είναι μια σύγχρονη εκδοχή της hatha yoga που αναπτύχτηκε από το δάσκαλο John Friend.

Δίνει βάρος στην ευθυγράμμιση και στη σύνδεση μυαλό - σώμα - καρδιά.

 

Jivamukti yoga

Είναι ένα μοντέρνο στυλ γιόγκα που ιδρύθηκε το 1984 από τους Sharon Ganon και David Life και γρήγορα κέντρισε το ενδιαφέρον πολλών καλλιτεχνών στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.

Η Jivamukti yoga περιλαμβάνει έντονη σωματική άσκηση, διαλογισμό και αρκετή μουσική.

Αυτό το είδος γιόγκα δίνει έμφαση στη σύνδεση και τις αρμονικές σχέσεις με τη Γη. Δηλαδή έρχεται σε αντίθεση με την κυρίαρχη ανθρωποκεντρική και εγωιστική θέση ότι τα πάντα θα πρέπει να υπηρετούν τον άνθρωπο.

Οι περισσότεροι οπαδοί της Jivamukti yoga ακολουθούν μια χορτοφαγική διατροφή.

 

Πολλά στυλ, αλλά μία η βασική αρχή

Υπάρχουν αρκετά ακόμη στυλ γιόγκα, όπως αυτή που απευθύνεται στα παιδιά για τη οποία έχουμε γράψει αναλυτικά.

Για παράδειγμα, η acro yoga που αποκαλείται ακροβατική, συνδυάζει τις αρχές της γιόγκα με τη δυναμική ισχύ των ακροβατικών.

Εμείς, μέσα από αυτό το άρθρο προσπαθήσαμε να σας παρουσιάσουμε μόνο τα βασικά, για τα είδη της γιόγκα που υπάρχουν. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να επιλέξετε με βάση τις ανάγκες και την ιδιοσυγκρασία σας.

Σε τελική ανάλυση, η γιόγκα δεν είναι μόνο σωματική άσκηση, αλλά ένα ολιστικό σύστημα που βοηθάει στην εσωτερική ισορροπία, επομένως όποιο στυλ και αν επιλέξετε θα ωφεληθείτε πολλαπλά.

 

Πηγές/βιβλιογραφία

-Light on Life: The Yoga Journey to Wholeness, Inner Peace, and Ultimate Freedom, by B.K.S. Iyengar

-The Aquarian Teacher - KRI International Kundalini Yoga Certification Text and Manual, Santa Cruz, NM, Kundalini Research Institute, Yogi Bhajan.

-Jivamukti Yoga: Practices for Liberating Body and Soul, Sharon Gannon, David Life.

-Restorative Yoga Therapy: The Yapana way to self-care and well-being, Carey, Leeann (New World Library).

-Yoga Body: The Origins of Modern Posture Practice, Mark Singleton (Oxford University Press).

-Η ταντρική γιόγκα και οι θεές της σοφίας, K'uan Yü Lu, Κέδρος. 

-Τσάκρας, γιόγκα και συνείδηση, Werner Bohm, Κέδρος. 

 

 

Γράφει η Dr Angel,

Αγγελική Κοσκερίδου

Holistic Doctor – Counseling Psychotherapist

Doctor of Naturopathic Medicine

MSc Health Psychology

www.AggelikiKoskeridou.com

 

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτίωση της περιήγησής σας. Η επιχείρηση συμμορφώνεται με τον GDPR.