Πολλές συζητήσεις και σχολιασμοί έχουν υπάρξει κατά το παρελθόν σχετικά με το ήθος των πολιτικών και αν τελικά μπορεί να υπάρξει ηθική στη πολιτική. Θα αναπτύξω το θέμα ξεκινώντας από το ερώτημα «Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πως ψηφίζετε στις εκλογές, με ποια κριτήρια;» αλλά θα μου απαντήσετε οι περισσότεροι ότι κρίνετε τις πράξεις των πολιτικών και αποφασίζετε προτού φτάσετε στην κάλπη. Ορθότερη όμως θα ήταν σαφέστατα η απάντηση που θα όριζε ότι ένας πολιτικός θα έπρεπε να κρίνεται από το γενικό του έργο που χαρακτηρίζει τη προσωπικότητά και το χαρακτήρα του, καταλήγοντας στο πολιτικό έργο που έχει ή σκοπεύει να πράξει.
Αν ένας πολιτικός δε σπούδασε, δεν εργάστηκε, δεν έφερε κάποιο έργο στη πρότερη ζωή του, πως θα φέρει έργο στη πολιτική; Αν ένας πολιτικός δεν ωφέλησε με κάθε τρόπο με όποιο τρόπο μπορούσε και επέλεξε κατά την προ της πολιτικής ζωής του το συνάνθρωπό του, πως θα ωφελήσει σήμερα ως πολιτικός; Αν ένας πολιτικός δεν ήταν ηθικός –και προσοχή στη λέξη ηθική, θα αναπτυχθεί παρακάτω- πως θα είναι ηθικός στη πολιτική; Αν ένας πολιτικός δεν έφερε έσοδα και δεν έχει εμπειρία ζωής, πως θα σας μιλήσει για τη ζωής σας και πως θα φέρει χρηματοδότηση και πόρους για να πετύχει τα όσα υπόσχεται;
Παρατηρείται ότι ο κόσμος ψηφίζει κάποιες φορές από ανασφάλεια, φοβούμενος να μη πέσει στα χειρότερα, το γνωστό Σύνδρομο της Στοκχόλμης, αλλά από ανασφάλεια δε βελτιώθηκε κανείς και κανένας δε πέτυχε, παρά μόνον βολεύτηκε σε μία ζωή που ποτέ δεν είναι χαρούμενος ή ευχαριστημένος. Σε μία ζωή που πάντα κάτι λείπει! Η σημαντικότητα λοιπόν της κάθε ψήφου είναι αξιοσημείωτη διότι αποκαλύπτει το τρόπο που ένας πολίτης επιλέγει να διοικηθεί, ακόμα και όταν επιλέγει μη συνειδητά. Είναι ευθύνη όλων μας και ευθύνη του κάθε πολίτη να αποφασίζει συνειδητά και να κατανοεί τι επιλέγει, διαφορετικά γίνεται συνένοχος στη διαφθορά και την ανηθικότητα. Ο κάθε πολίτης οφείλει να αφυπνιστεί, οφείλει να είναι παρόν σώμα και πνεύμα και να κατανοήσει πλήρως τη δύναμη της κάλπης αποφασίζοντας με σύνεση, ήθος, ακεραιότητα και αμεροληψία.
Όσον αφορά την έννοια της ηθικής, πολλές φορές συγχέεται με τον καθωσπρεπισμό. Ο καθωσπρεπισμός εμπεριέχει στοιχεία συγκάλυψης της αλήθειας κάποιες φορές και προσαρμογής σε ένα πλαίσιο κοινωνικά αποδεκτό από τους γενικούς τυπικούς κανόνες ενός κράτους ή μίας κοινωνίας, το γνωστόν «για τα μάτια του κόσμου», ενώ εσωτερικά μπορεί να επικρατεί η απόλυτη αναρχία και ανηθικότητα. Αντιθέτως, η ηθική εμπεριέχει στοιχεία γνησιότητας, αυθεντικότητας και μοναδικότητας σεβόμενη τις κοινωνικές νόρμες και τη διαφορετικότητα του καθενός ταυτόχρονα. Ο καθωσπρεπισμός εγκλωβίζει, η ηθική απελευθερώνει.
Ηθική λοιπόν στη πολιτική, ναι μπορεί να υπάρξει και ας με ονομάσουν κάποιοι ρομαντική. Το πιστεύω, όχι επειδή είμαι ρομαντική αλλά γιατί είμαι αληθινή και ζώντας με γνησιότητα πιστεύω σε ένα καλύτερο αύριο και σε μία ιδανική κοινωνία. Εξάλλου όλοι «εξ’ιδίων κρίνουμε» και θα προσθέσω ότι ίσως τελικά εξ’ ιδίων κρινόμαστε. Αν επιθυμούμε εν ολίγης να υπάρξει το ήθος στη πολιτική οφείλουμε να εργαστούμε «δια εαυτόν» και παράλληλα να αλλάξουμε το τρόπο που επιλέγουμε τους πολιτικούς μας, εν ολίγης να «μετανοήσουμε». Αν επιθυμούμε να υπάρξει ηθική στη πολιτική, οφείλουμε να επιλέγουμε ηθικούς ηγέτες.
Χαρακτηριστικά που χρειάζεται να ερευνήσουμε ώστε να ελέγξουμε τη καταλληλότητα και το βαθμό ηθικής του κάθε υποψηφίου για να επιλέξουμε σοφά τη ψήφο που θα ρίξουμε στη κάλπη:
Εκπαίδευση: Έχει λάβει εκπαίδευση και σε ποιους τομείς; Πως αξιοποίησε τις σπουδές του;
Εργασιακή Εμπειρία: Έχει εργαστεί προτού γίνει πολιτικός, εκτός πολιτικής; Έχει εμπειρία ζωής ώστε να έχει αναπτύξει αντίληψη των κοινωνικών αναγκών;
Ανθρωπιστικό Ενδιαφέρον: Έχει προηγούμενο ενδιαφέρον για τον άνθρωπο ή τα κοινά; Μέσα από την εργασία του από άλλους τομείς πως έχει συμβάλει ουσιαστικά στη κοινωνία, πολιτιστικά ή τον άνθρωπο;
Ηθικός ή Καθωσπρέπει: Χρειάζεται να παρατηρήσουμε τη γνησιότητά του, την αυθεντικότητα, την ελευθερία του λόγου του και τον αυθορμητισμό του υποψηφίου. Αν ισχύουν τα παραπάνω τότε πιθανότητα ο χαρακτήρας του εμπεριέχει υψηλότερο βάρος ηθικής και μεγαλύτερη διαφάνεια της προσωπικότητάς του, άρα πιθανότατα να λείπουν στοιχεία καθωσπρεπισμού και υποκρισίας. Όταν αναφέρομαι στην υποκρισία δεν αναφέρομαι στην υποκριτική αλλά στο ψεύδος, διότι ως γνωστόν στους χώρους του θεάτρου και της υποκριτικής, ο ηθοποιός δε παίζει θέατρο στη ζωή του, όπως αναφέρει ο Γουίλιαμ Χάζλιτ (1778-1830) «οι ηθοποιοί είναι οι μόνοι ειλικρινείς υποκριτές» και ο George Carlin (1936-2008) «αν ο κόσμος είναι μία θεατρική σκηνή, που ακριβώς κάθεται το κοινό;».
Εν κατακλείδι, αν ο υποψήφιος δεν περιέχει αυτά τα χαρακτηριστικά το ερώτημα είναι για ποιο λόγο τον ψηφίζετε; Σας έχει τάξει κάτι, έχετε κάνει κάποια άτυπη συμφωνία, πιστεύετε ότι θα αλλάξει, πιστεύετε ότι έχει «εμπειρία» ως πολιτικός; Αν ισχύει το τελευταίο, τι σημαίνει εμπειρία στη πολιτική; Εμπειρία για να «πουλήσει» κάποιος τον εαυτό του καλύτερα άρα να σας πει καλύτερα ψέματα ή εμπειρία ως προς την εργατικότητά του; Αν ισχύει το πρώτο, τότε υπεύθυνος για την ανηθικότητα της πολιτικής είναι ο κάθε πολίτης που ψηφίζει ένα πολιτικό που γνωρίζει ότι λέει ψέματα, ενώ αν ισχύει ότι έχετε κάποια άτυπη συμφωνία με το κάθε πολιτικό, τότε συμμετέχετε ενεργά στην διαφθορά της πολιτικής. Αν ένας πολιτικός είναι εργατικός τότε θα ήταν εργατικός πάντα και μπορείτε να μελετήσετε το παρελθόν του για να καταλάβετε ενώ αν ένας πολιτικός είναι ηθικός τότε μπορείτε να μελετήσετε το τρόπο που σας μιλάει αν εμπεριέχει γνησιότητα, θάρρος και αλήθεια ή αντίθετα ανήθικος αν κρύβει την αλήθεια και αποφεύγει το Φως με κάθε τρόπο είτε αμυντικά είτε αποφευκτικά.
Αυτός είναι ο λόγος που μέχρι σήμερα δεν υποστήριξα πολιτικά κάποιο κόμμα, αλλά ταυτόχρονα αυτός είναι ο λόγος που αποφάσισα να υποστηρίξω το «Χαλάνδρι στο Φως» διότι είδα επιτέλους ότι αυτά τα χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να έχει μία παράταξη, τα υποστηρίζει ενεργά ο Υπ. Δήμαρχος Χαλανδρίου Χάρης Ρώμας και θα ειμαι στο πλευρό του σε αυτές τις δημοτικές εκλογές ως Υπ. Δημοτική Σύμβουλος ώστε να φέρουμε επιτέλους το Φως στο Χαλάνδρι, ώστε να αρχίσει να διαφαίνεται ότι μπορεί να υπάρξει η ηθική στη πολιτκή και η ουσιαστική αλλαγή σε ένα Δήμο.
Αγγελική Κοσκερίδου
Υπ. Δημοτική Σύμβουλος
Χαλάνδρι στο Φως
Διδάκτωρ Ψυχοθεραπείας & Φυσικοπαθητικής
Διευθύντρια AIU College – Ολιστική Θεραπεύτρια
www.DrKoskeridou.com