Αγχώνεσαι συνέχεια; Η γιόγκα έχει τη λύση

Αγχώνεσαι συνέχεια; Η γιόγκα έχει τη λύση

Το άγχος είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι στις μέρες μας. Κάτι τα εξοντωτικά ωράρια, κάτι οι υποχρεώσεις που «τρέχουν», κάτι η ζωή στη μεγαλούπολη, έχουν μετατρέψει το άγχος σε μια σύγχρονη επιδημία.

Το χειρότερο είναι ότι το άγχος δεν επηρεάζει απλά την ψυχολογία μας, αλλά ευθύνεται για δεκάδες ασθένειες, τόσο ψυχιατρικού όσο και σωματικού χαρακτήρα. Το ανοσοποιητικό σύστημα, η καρδιά και το μυαλό είναι τα πρώτα που πλήττονται.

Ο μηχανισμός δημιουργίας του άγχους

Το στρες συνιστά έναν μηχανισμό προστασίας του οργανισμού απέναντι στις απειλές. Επί της ουσίας είναι ένας φυσικός «συναγερμός» που μας προειδοποιεί ότι αντιμετωπίζουμε κάποιο κίνδυνο, εκλύοντας τις αντίστοιχες ορμόνες (αδρεναλίνη, κορτισόλη, κ.λπ.), έτσι ώστε να προετοιμαστούν τα διάφορα όργανα του σώματος για να αποφύγουν ή για να αντιμετωπίσουν αυτό τον κίνδυνο.

Το άγχος αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τους παλμούς της καρδιάς, επιβραδύνει το πεπτικό σύστημα και μειώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, προκειμένου να μπορεί το σώμα μας να αντιμετωπίσει αυτή την απειλή.

Όμως, όταν ο μηχανισμός αυτός βρίσκεται συνέχεια σε «κίνηση», ο οργανισμός μας δουλεύει μονίμως στο «κόκκινο». Φανταστείτε αυτή τη διαδικασία σαν μια μηχανή που λειτουργεί συνεχώς. Αναγκαστικά κάποια στιγμή θα κλατάρει.

 

Όλα είναι θέμα αρμονίας…

Τα οφέλη που έχει η γιόγκα στην καταπολέμηση του άγχους ουδείς τα αμφισβητεί. Είναι θέμα κοινής λογικής να καταλάβουμε ότι κάθε τι που μας ηρεμεί, καταπολέμα το στρες.

Οι ασκήσεις που περιλαμβάνει η γιόγκα, όπως και κάθε σωματική άσκηση, βοηθούν το σώμα μας να αποβάλει το στρες και το άγχος. Όμως, η γιόγκα είναι κάτι πολύ παραπάνω, καθώς εκτός από τις ασκήσεις περιέχει το κομμάτι του διαλογισμού και των αναπνοών.

Ο συγχρονισμός αναπνοής και κίνησης, φέρνει το σώμα και το μυαλό σε μια κατάσταση απόλυτης ηρεμίας, ενώ ο διαλογισμός βοηθάει στον έλεγχο του μυαλού.

 

Επιστημονικές έρευνες που επιβεβαιώνουν τα οφέλη της γιόγκα

H θετική επίδραση της γιόγκα στο άγχος αλλά και σε άλλες διαταραχές όπως η κατάθλιψη έχουν επιβεβαιωθεί από πολλές έρευνες.

Μια έρευνα που έγινε από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστόνης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η γιόγκα αυξάνει τα επίπεδα του γ-αμινοβουτυρικού οξύ στον οργανισμό. Το συγκεκριμένο αμινοξύ, γνωστό στη βιβλιογραφία σαν GABA, αποτελεί τον κύριο ανασταλτικό νευροδιαβιβαστή στον εγκέφαλο. Η επάρκεια σε GABA αποτελεί ένα φυσικό «φρένο» στην μόνιμη υπερδιέγερση του οργανισμού.

Υπάρχουν διάφορα προγράμματα γιόγκα, όπως και αντίστοιχα είδη, που είναι προσαρμοσμένα στη μείωση του άγχους και άλλων ψυχολογικών διαταραχών.

Για παράδειγμα το πρόγραμμα Sudarshan Kriya Yoga (SKY) που απευθύνεται σε ανθρώπους με κατάθλιψη, συνδυάζει διάφορα είδη κυκλικών αναπνοών, από την αργή και ήρεμη αναπνοή μέχρι την πιο έντονη.

Μάλιστα, μια έρευνα που έκανε το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας της Ινδίας, συνέκρινε τα αποτελέσματα που είχαν στην θεραπεία της κατάθλιψης το πρόγραμμα SKY, η ηλεκτροσπασμοθεραπεία (θεραπεία με ηλεκτροσόκ) και τα αντικαταθλιπτικά ιμιπραμίνης. Μετά από τέσσερις βδομάδες θεραπείας, πέτυχε ύφεση της νόσου το 93% των ασθενών που έλαβαν ηλεκτροσπασμοθεραπεία, το 73% των ασθενών που έλαβαν ιμιπραμίνη και το 67% που χρησιμοποίησαν τεχνικές αναπνοής.

Μία ακόμη έρευνα που έγινε από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης διαπίστωσε ότι τα είδη γιόγκα που χρησιμοποιούν πιο αργές κινήσεις (π.χ. Iyengar yoga) μπορεί να βελτιώσουν τα συμπτώματα του άγχους και της κατάθλιψης. Η βελτίωση ήταν αισθητή τόσο μετά από κάθε μάθημα όσο και στο τέλος της τριμηνιαίας μελέτης.

 

Βρείτε αυτό που σας ταιριάζει

Οι επιστημονικές μελέτες που δείχνουν τα οφέλη της γιόγκα στην διαχείριση του άγχους είναι πραγματικά εκατοντάδες. Πολυάριθμες είναι και οι εξειδικευμένες έρευνες που εστιάζουν στις ευεργετικές ιδιότητες που έχουν τα διάφορα είδη γιόγκα.

Ωστόσο, σκοπός του άρθρου δεν είναι να παρουσιάσει ένα μπαράζ τέτοιων επιστημονικών ερευνών, αλλά να αναδείξει ότι η γιόγκα και οι τεχνικές της μπορούν να βοηθήσουν στο άγχος.

Βεβαίως, επαφίεται σε εσάς να βρείτε το είδος της γιόγκα ή την τάξη που σας ταιριάζει. Εάν πάλι θέλετε, μπορείτε να αξιοποιήσετε τη γιόγκα συνδυαστικά με άλλες θεραπείες για τη μείωση του άγχους ή άλλων διαταραχών.

 

Βιβλιογραφία:

Tammy M. Scott, Patricia L. Gerbarg et al, (2019), Phycological Function, Iyengar Yoga, and Coherent Breathing, Journal of Psychiatric Practice, Vol 25.

CC Streeter, Th Whitfield et al, (2010), Effects of Yoga versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA levels: a randomized controlled MRS study, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20722471.

N. Janakiramaiah, BN Gangadhar et at, (2000), Antidepressant efficacy of Sudarshan Kriya Yoga (SKY) in melancholia: a randomized comparison with electroconvulsive therapy (ECT) and imipramine, US National Library Of Medicine. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10708840

 

Γράφει η Dr Angel,

Αγγελική Κοσκερίδου

Holistic Doctor – Counseling Psychotherapist

Doctor of Naturopathic Medicine

MSc Health Psychology

www.AggelikiKoskeridou.com

insta: dr_aggelikikoskeridou_official 

 

 

Pin It

Αναζήτηση άρθρων

Ακολουθήστε μας

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βελτίωση της περιήγησής σας. Η επιχείρηση συμμορφώνεται με τον GDPR.

Εγγραφείτε & Κερδίστε ένα δώρο έκπληξη!